måndag 18 maj 2009

Möjligheternas dag

Så, då var det klart då, igår var dagen.

Jag och pappa åkte iväg till Leksand där vi irrade omkring och undrade om det verkligen kunde finnas en skola gömd där mitt i småstadsidyllen och lingonskogarna? Det fanns det, jag lämnades på Entreprenörskolan för möjligheternas dag. Hade inte alls varit särskilt nervös, utan tog det hela med väldig ro. Det enda jag var lite fundersam över var tiden, 10.00 – 17.00 en hel dag, vad skulle vi göra? Det började med inskrivning och då såg jag ett bekant ansikte, puh, på något vis kändes allt mycket lättare från den stunden. Jag och det bekanta ansiktet jobbar i samma köpcentrum men har nog inte bytt många ord med varandra innan igår, men igår var det så skönt att ha miss Esprit där. Någon som var i samma situation och någon att bolla alla intryck med.

Först på schemat var det allmän information för alla och när ”rektorn” började prata om hur många som sökt och hur många som hade varit där och hur svårt det var att komma in knöt det sig i magen för första gången. Skulle jag platsa?

För mig var det intervju därefter, den gick bra, jag kunde ju inte göra mycket annat än att vara mig själv. Mötte upp miss Esprit under lunchen där vi hade möjlighet att fråga ut nuvarande elever och lärare om skolan och utbildningen. Sen var det då arbetsprov. Uppgiften var att på 30 minuter marknadsföra sig själv på ett halvt A4, till förfogande hade man lim, sax, pennor, vattenfärg, olikfärgade papper och gamla tidningar. Även där känner jag mig nöjd, kunde inte ha gjort bättre på den tiden.

Vi följde med på en rundtur i Leksand där vi fick möjlighet att se de olika boendeformer som erbjuds, stugor som man delade två och två eller enkla studentrum. Jag är nog mer av en ensamboende person även om det hade varit roligt att testa bo ihop med någon om det hade fungerat.

Avslutningsvis var det samling och de sa några sanningens ord om hur tufft det skulle vara och att man skulle fundera noggrant när man fått sitt besked och tänka på om man verkligen vill det här då det är över 250 sökande och 35 platser.


Jag var helt slut när jag kom hem, det hade varit mer ansträngande än vad jag hade trott.
Svar kommer innan midsommar så nu är det bara att vänta, fundera och hålla tummarna att både jag och miss Esprit lyckas komma in.

Inga kommentarer: